Varje medlem i Taxklubben hör till den egna lokala klubben i tjänsten.  Då du loggar in i tjänsten kommer du automatiskt till din egen klubbs sidor.  Den lokala klubben är administratör och ansvarar för innehållet på den egna sidan.  Dina kontaktuppgifter är desamma för den egna lokala sekreteraren som för Taxklubbens medlemssekreterare.  Samma adressuppgifter används därför för post som kommer från förbundet (Våra Taxar-tidningen, medlemsfakturor) och från den lokala klubben.

Via tjänsten kan medlemmarna när som helst kontrollera sina kontaktuppgifter samt uppdatera dem vid behov.  Adressförändringar och andra ändringar i uppgifterna görs alltså i fortsättningen genom detta program och inte via medlemssekreteraren.  Vid behov hjälper såklart medlemssekreteraren och den egna klubbens kontaktperson till.

Förutom kontaktuppgifter kan du via tjänsten kontrollera din medlemsavgift, det vill säga om den är betald eller inte.  Om du tappat bort fakturan kan du skriva ut en ny genom systemet.  Dessutom kan du senast från och med januari 2017 välja om du vill ha fakturan för medlemsavgift per e-post eller som traditionell post.  Tills dess är standardinställningen den att medlemsavgiften kommer per e-post om du fyllt i din e-postadress.  Om du inte har en e-postadress får du fakturan hem på posten.  Du kan ändå fylla i din e-postadress trots att du vill ha fakturan för medlemsavgiften hem på posten, meddela bara om detta till föreningens medlemssekreterare på adressen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

I fortsättningen kan klubbarna meddela om händelser och evenemang via tjänsten, förutsatt att den lokala klubben använder anmälningstjänsten.  En valmöjlighet för information är också på kommande till tjänsten, det vill säga om du vill ha viss information per e-post eller som traditionell post beroende på om din klubb använder det.  Klubbarnas egna medlemstidningar levereras även i fortsättningen enligt de lokala klubbarnas eget förfarande.

BÖRJA ANVÄNDA TJÄNSTEN

Börja använda Medlemsregisteritjänst genom att öppna webbläsaren och öppna inloggningssidan på adressen jasentieto.mayrakoiraliitto.fi. Vi rekommenderar att du lägger till inloggningssidan i dina bokmärken.  På de flesta webbläsare lägger man till ett bokmärke med snabbkommandot CTRL+D. Du hittar också länken till sidan på föreningens hemsida.

INLOGGNING

Logga in med ditt användarnamn (Förnamn Efternamn) och lösenord. Vid första inloggningen är lösenordet ditt medlemsnummer + postnummer.  Du hittar ditt medlemsnummer ovanför ditt namn på adresslappen på Våra Taxar-tidningen.

Till exempel

användarnamn: Anders Andersson

lösenord: 123415100

Om programmet av någon anledning inte godkänner Förnamn Efternamn kan du använda din e-postadress som användarnamn.  Användning av e-postadress förutsätter att du någon gång meddelat om den till medlemssekreteraren.

Då du loggat in kan du ändra ditt lösenord under Egna uppgifter – Ändra lösenord (Omat Tiedot - Muuta salasana)

Etusivu sv

Bild 1.  Exempelvy över den lokala klubbens framsida, huvudmeny till vänster

Samtidigt som du ändrar lösenord kan du kontrollera dina kontaktuppgifter och uppdatera dem om de är felaktiga.  FYLL ÄVEN I din e-postadress om den inte redan är ifylld.  Om du glömmer ditt lösenord kan du beställa ett nytt genom att mata in din e-postadress genom länken Glömt ditt lösenord på inloggningssidan.

Fyll i din e-postadress

Kontrollera dina uppgifter

Ändra ditt lösenord

Omat tiedot sv

Bild 2. Vy över egna uppgifter

Under dina egna uppgifter hittar du också uppgifter om medlemsavgift.  Under fliken Fakturor kan du kontrollera alla dina fakturor.  Listan kan sorteras till exempel enligt förfallodag och betalning genom att klicka på tabellens titelkolumner.  Fakturans status visar betald då Taxklubbens medlemssekreterare eller den lokala klubbens representant har markerat fakturan som betald.  Genom att klicka på Kontrollera-ikonen öppnas fakturan i ett nytt fönster och går att skriva ut.

laskut sv

Bild 3. Exempelvy över fakturor med en skapad faktura

Under fliken Anmälningar (Ilmoittautuminen) finns en lista på olika blanketter du kan fylla i för att updatera olika information till Finska Taxklubben.

ilmot sv

Bild 4.  Vy över anmälningssidan

Följ instruktionerna på sidan under anmälning.

Lägga till nya medlemmar

Du lägger enkelt till nya medlemmar via Taxklubbens internetsidor.  Då du lägger till en ny medlem på Bli medlem-sidan kan du välja vilken lokal klubb han eller hon vill höra till direkt på sidan.  På registreringssidan fyller du i uppgifterna i blanketten och skickar in den.  Om personen inte vet vilken den närmaste lokala klubben är går det att bli medlem under Taxklubben.  Taxklubbens medlemssekreterare placerar sedan personen i närmaste lokala klubb enligt hans eller hennes adress.  Observera att medlemskapet träder i kraft först då medlemsavgiften är betald och Taxklubbens styrelse samt den lokala klubbens styrelse har godkänt medlemskapet.

Information om tjänsten

Användaranvisningar om tjänsten finns högst uppe på sidan.  Vid tekniska problem, problem vid daglig användning samt problem vid inloggning får du hjälp av Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Medlemssekreteraren hjälper till vid frågor angående medlemskap i Taxklubben och den egna kontaktpersonen hjälper till vid frågor om den egna klubben.