2017 Pohjoismainen mäyräkoirien ajomaaottelu (PM) käytiin 12.-13.11.  Ruotsin Skarassa. Kokeen järjestelyistä vastasi paikallinen Skaraborgs Taxklubb (http://www.skaraborgstaxklubb.se/). Kokeeseen osallistui kolme koiraa jokaisesta maasta (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska), jotka oli aiemmin karsittu kunkin maan mestaruuskilpailuiden tulosten perusteella sekä edellisen vuoden mestari ruotsalainen Wahlbergets Orvar (om. Göran Mejsjö). Kokeen keskuspaikkana toimi Brunsbo Gästgifveri.

Koemaastot sijaitsivat maksimissaan tunnin ajomatkan päässä keskuspaikalta. Maastoissa vallitseva ajoeläin oli metsäkauris, mutta myös jänistä, kettua ja kuusipeuraa oli alueella. Koe käytiin Ruotsin ajokoesäännöillä. Ne eroavat suomalaisista säännöistä mm. siinä, että ajoajasta ei kerry pisteitä. Arvostelussa on 10 eri kohtaa, joista kustakin maksimipistemäärä on kuusi (6). Maksimipistemäärä on näin ollen kuusikymmentä (60). Ykköspalkinnon saavuttaakseen tulee pisteitä saada kasaan vähintään 42 ja niin sanottuun D-Certiin vaaditaan vähintään 52 pistettä. Vastaavasti 2-palkintoon vaaditaan 36 pistettä ja 3-palkintoon 30 pistettä. Kokeen kesto on maksimissaan neljä (4) tuntia.

PM 2017 oli erittäin korkeatasoinen kaikkien koirien saavuttaessa kokeessa 1-tuloksen. Kokeen kuusi parasta koiraa suoriutuivat kokeesta D-Certin arvoisesti ollen kaikki kolmen pisteen sisällä loppupisteissä.

Pohjoismaiden mestariksi ajoi Kultapuron Arvo Kuningas (om. Markku Kivistö, FI), toiseksi tuli Allax Ginny (om. Alf Olsson, SE) ja kolmanneksi Mariebergs Vilda (om Carl Söderberg, SE). Suomen joukkueen Colapetteri (om. Arto Saarela) sijoittui kahdeksanneksi (8.) ja Innerstu Moxy (om. Toni Karppinen) yhdeksänneksi (9.).

Maiden välisen ottelun voitti Ruotsi. Suomi sijoittui toiseksi. Kolmannen sijan jakoivat Norja ja Tanska.

Vuoden 2018 mestaruuskilpailut järjestetään Norjassa.

MÄAJ PM 2017 tulokset:

Sijoitus