Suomen Mäyräkoiraliitto SML ry tukee elokuun loppupuoliskolla julkaistavaa kansalaisaloitetta, jolla toivotaan suden kannanhoidollisen metsästyksen sallimista. Aloitteen takana ovat metsästyskoirarotujärjestöt, Suomen Metsästäjäliitto, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.

Kannanhoidollisen metsästyksen tavoitteena on susikannan pitäminen yhteiskunnallisesti siedettävällä tasolla. Kannanhoidollinen sudenmetsästys on aloitteentekijöiden mielestä paras tapa hoitaa susikantaa kontrolloidusti, laillisesti sekä susien keskellä asuvat ihmiset huomioivalla tavalla. Metsästyksen tavoitteena on vähentää susien metsästyskoirille ja kotieläimille aiheuttamia vahinkoja sekä pitää sudet ihmisarkoina ja poissa ihmisasutuksen läheltä. Erilaiset riskitilanteet ovat lisääntyneet susien tullessa yhä rohkeammin asutuksen keskelle. Aiemmin susihavaintoja tehtiin lähinnä hämärän aikaan haja-asutusalueilla, mutta nykyään susia liikkuu säännöllisesti eri puolilla maata myös taajamissa ja tiheästikin asutetuilla alueilla myös päiväsaikaan, eivätkä sudet osoita enää aiemman kaltaista arkuutta ihmistä kohtaan.

Tällä hetkellä kannanhoidollisia poikkeuslupia suden metsästykseen ei voida myöntää ja tähän halutaan kansalaisaloitteen kautta muutos. Lisäksi viranomaisten toimivastuiden tulisi olla yhtenäiset koko maassa. Susia ei haluta hävittää Suomesta, mutta niiden kantaa pitäisi voida säädellä. Perinteinen suomalainen metsästyskulttuuri perustuu koiran käyttöön metsästyksen apuna, mutta monin paikoin koiran käyttö metsästyksessä on käynyt liian riskialttiiksi susikannan kasvun myötä. Suden luontaisen ihmisarkuuden palauttamisessa kannanhoidolliset poikkeusluvat olisivat tarpeen.

Aloite suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta avataan Kansalaisaloite.fi –verkkopalveluun elokuun aikana. Kansalaisaloitteen tarkoituksena on turvata sekä taajamissa että taajamien ulkopuolella asuvien ihmisten arki ja elinkeinot, mutta taata myös kotieläinten ja metsästyskoirien turvallisuus.

Suomen Mäyräkoiraliitto on asettunut tukemaan kansalaisaloitetta. Linkki kansalaisaloitteeseen jaetaan Mäyräkoiraliiton kotisivuilla ja Facebook-sivulla, kun se on julkaistu.