Kennelliiton Ohje selän muutosten röntgenkuvauksesta ja luokituksesta tuli voimaan 1. kesäkuuta 2013. Sen mukaisesti vähintään kaksivuotiaasta koirasta otetut röntgenkuvat lausutaan Kennelliitossa virkatyönä ja tulokset julkistetaan KoiraNetissä. Kalkkeutumien lukumäärän (K-luvun) lisäksi tulos luokitellaan IDD-asteikolla:
  • IDD0 puhdas (Ei muutoksia)
  • IDD1 lievä (1–2 osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)
  • IDD2 keskivaikea (3–4 osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)
  • IDD3 vaikea (5 tai enemmän osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

Kuvauksen yhteydessä käytetään Kennelliiton röntgenlausuntolomaketta eli samaa lomaketta kuin lonkka- ja kyynärnivelkuvauksissa. Tarvittavien kuvien määrä on noussut kuuteen, ja yksityiskohtaiset kuvausohjeet on määritelty selkäkuvausohjeessa.

Digitaalisten selkäkuvien vastaanoton ohjelmasovellus on Kennelliitossa vielä kesken. Lausuntoja ei voida enää antaa edellisen 1.6. vanhentuneen ohjeistuksen mukaisesti. Kennelliittoon voidaan kuitenkin toimittaa perinteisiä filmille tulostettuja röntgenkuvia. Ne käsitellään, kun uusi ohjelmasovellus saadaan käyttöön. Lausuntopalkkion suuruus on 50 euroa.

Selkäkuvauskäytännön muututtua SML:n jäsenilleen maksama, viidellä eurolla aiemmasta korotettu kuvaustuki tilitetään kokonaisuudessaaan (50 euroa) koiran kuvauttajalle. Kun SKL on toimittanut röntgenkuvista lausunnon, kopio siitä ja tieto kuvauttajan tilinumerosta tilinomistajineen toimitetaan jalostustoimikunnan sihteerille. Mukana on hyvä olla myös kuvauttajan yhteystietona puhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite mahdollisten maksatusepäselvyyksien nopeaksi tarkistamiseksi.