Oikaisu jäsenistön keskuudessa liikkuviin huhuihin selkäkuvauksista liittyen PEVISAan

Jalostustoimikunta haluaa oikaista jäsenistön keskuudessa liikkuvia huhuja, joissa väitetään, että Suomen Mäyräkoiraliiton syysliittokokouksessa olisi jalostustoimikunnan aloitteesta asialistalla aloite, jonka sisältönä olisi selkäröntgentutkimuksen vieminen PEVISA:an. Tämä on virheellinen tieto.

Nykyisen jalostustoimikunnan kanta selkäröntgentutkimukseen on se, että suosittelemme kuvausta osana terveystutkimuksia. Tämän hetkisen tiedon perusteella se on ainoa kohtuullisin kustannuksin toteutettava seulontakeino, jonka avulla voidaan kartoittaa koiran mahdollista riskiä sairastua välilevytyrään ennen jalostuskäyttöä. Välilevytyrä on tällä hetkellä mäyräkoirilla merkittävä sairaus, jonka syntyyn vaikuttaa geenialtistuksen lisäksi myös ulkoiset tekijät. Koska kyse on polygeenisestä sairaudesta, ei välttämättä pystytä kehittämään sellaista geenitestiä, jonka avulla jalostuskarsintaa voitaisiin suorittaa tehokkaasti, mutta rajoittamatta liikaa jalostuskoirien määrää.

Magneettikuvaus olisi tarkempi keino kartoittaa välilevyjen rappeutuman astetta, mutta se on kustannuksiltaan noin viisinkertainen selkäröntgentutkimukseen verrattuna. Suomen Mäyräkoiraliiton omassa sekä lisäksi tanskalaisessa seurantatutkimuksessa on osoitettu, että koirilla, joilla selkäröntgentutkimuksen tulos on IDD3 (5 tai enemmän välilevykalkkeutumia) on huomattavasti korkeampi riski sairastua välilevytyrään kuin IDD0-IDD2 koirilla (0-4 välilevykalkkeutumaa). Tämä puhuu sen puolesta, että selkäröntgentutkimus on varteenotettava keino jalostuksen apuvälineenä. Kannatamme selkäröntgenkuvausten jatkumista vapaaehtoisena tutkimusmuotona, kunnes löytyy tehokkaampi kohtuullisin kustannuksin toteutettava keino vastustaa välilevytyrää. Useimmiten mäyräkoirat sairastuvat välilevytyrään 4-6 vuoden iässä, joten pelkästään välilevytyrään sairastuneiden koirien sulkeminen pois jalostuksesta ei ole tehokas keino vastustaa välilevytyrää, sillä koiria käytetään jalostukseen ennen tyypillistä sairastumisikää.
SML:n jalostustoimikunta

Viitteet:
Suomen Mäyräkoiraliiton selkäröntgenprojektin seurantatutkimus suoritettu 2011-2012, tulokset esitelty Mäyräkoiramme –lehdessä 1/2013
Tanskassa toteutettu selkäröntgentutkimusten seurantatutkimus: Lataa raportti (pdf)