Kennelliito muutti rokotusmääräykset vastaamaan 22.9.2014 voimaan tullutta Maa- ja metsätalousministeriön uutta asetusta raivotaudin vastustamisesta. Myös sekä penikkatauti- että raivotautirokotteita koskevin määräyksiin tehtiin muutoksia varoaikoihin, jotka ovat tällä hetkellä kaksi viikkoa, mutta pitenevät vuoden alusta kolmeen viikkoon.

Vuoden alusta lähtien koiran pitää olla rokotettu penikkatautia vastaan vähintään kaksi kertaa. Toisesta eli tehosterokotuksesta tulee tapahtuman hetkellä olla kulunut vähintään 21 vrk (tällä hetkellä 14 vrk). Raivotaudin osalta koiran ensimmäisestä raivotautirokotuksesta tulee tapahtuman hetkellä olla kulunut vähintään 21 vrk (tällä hetkellä 14 vrk).

Myös vanhentuneen penikka- ja raivotautirokotuksen varoaika pitenee kolmeen viikkoon. Jos koiran rokotus on vanhentunut, tulee rokotus kaikissa tapauksissa uusia vähintään 21 vrk ennen tapahtumaa.

Luolametsästykseen ja -harjoituksiin, luolakoirien taipumuskokeeseen (LUT), luolakoirien metsästyskokeeseen (LUME) tai luonnonluolan tarkistukseen (LUO) osallistuvia koiria ei enää vaadita rokotettavaksi raivotautia vastaan vuosittain, vaan koirat rokotetaan ko. rokotteen valmisteyhteenvedon mukaisesti.

Tarkemmat tiedot muutoksista löydätte: www.kennelliitto.fi – Lomakkeet ja säännöt – Kokeet ja kilpailut tai Näyttelyt – Rokotusmääräykset 2015 Suora osoite:

Kennelliiton päivitetty koirarekisteriohje astuu voimaan 1.1.2015

Koirarekisteriohjeen päivitykset koskevat lähinnä muutamien ohjeen kohtien selkiyttämistä sekä eräiden toimintojen joustavuuden lisäämistä. Päivitetty ohje tulee voimaan 1.1.2015 ja määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita sekä rekisteröitäviä tuontikoiria. Jos jokin Koirarekisteriohjeen ehto on lieventynyt, voidaan sitä soveltaa jopa takautuvasti.

Kennelliiton hallitus on hyväksynyt 1.6.2015 voimaan tulevan ohjeistuksen jalostustarkastusten järjestämisestä ja näistä tarkastuksista tullaan tallentamaan tietoa Kennelliiton järjestelmään. Uroksen kiveslausunnoksi voidaankin jatkossa hyväksyä myös virallisessa jalostustarkastuksessa annettu lausunto.

Ulkomaisten DNA-tutkimustulosten hyväksyminen helpottuu päivitetyn ohjeen myötä. Kennelliitto hyväksyy jatkossa tuontikoirista, ulkomaisista jalostuskoirista ja tuontisperman osalta myös muiden kuin Kennelliiton hyväksymien laboratorioiden antamat ISAG-standardin mukaiset DNA-tunnisteet ja polveutumisen varmistukset. Koiran tunnistusmerkinnän on ilmettävä lausunnosta, mutta lausunnon mukana ei tarvitse toimittaa todistusta näytteenotosta.

Ohjeeseen on myös lisätty ehto, että kasvattajan nimiin tai koiralle voidaan merkitä korkeintaan yksi Kennelliiton yleisen jalostuksen tavoiteohjelman vastainen pentue EJ-rekisteriin. Ohjeen kohdassa 7.5 määritellään, että tässä tarkoitetaan aivan lähisukuisten koirien parittamista keskenään (vanhempi ja jälkeläinen tai täyssisarukset keskenään) tai sellaisen koiran parittamista, jolla on Kennelliiton hyväksymissä virallisissa lonkkaniveldysplasia-, kyynärniveldysplasia-, polvilumpioluksaatio- tai spondyloositutkimuksissa asteikon huonoin tulos. Muutos on täysin vastaava kuin ennestään Perinnöllisten sairauksien ja vikojen vastustamisohjelman (PEVISA) vastaisia pentueita rekisteröitäessä: rekisteröidään vain yksi PEVISA-ohjelman vastainen pentue kasvattajaa tai koiraa kohden. Periaatteena on, että yhden erehdyspentueen saa vielä rekisteröityä, mutta siitä kerrasta on syytä ottaa opiksi eikä uusia virhettä.

Koirien siirtoa EJ-rekisterin ja FI/ER-rekisterin välillä on nyt tarkennettu. Koiran omistajan pitää anomuksessaan esittää jalostuksellinen syy siirrolle ja syy merkitään koiran tietoihin. Omistaja viime kädessä vastaa ilmoittamansa syyn totuudellisuudesta. Lisäksi määritellään, että Kennelliiton yleisen jalostuksen tavoiteohjelman vastaisen jalostuskäytön vuoksi EJ-rekisteriin merkittyä koiraa ei voi siirtää FI/ER-rekisteriin.

Päivitetty koirarekisteriohje löytyy: www.kennelliitto.fi – Lomakkeet ja säännöt – Kasvatus ja terveys – Koirarekisteriohje 2015
Suora osoite: http://www.kennelliitto.fi/sites/default/files/media/koirarekisteriohje_2015_valmis_0.pdf