Monet mäyräkoirakasvattajat ja -harrastajat Suomessakin odottavat, että saataisiin käyttöön toimiva ja helppo geenitesti, joka kertoisi tuleeko koira sairastumaan välilevytyrään vai ei, ja jota voitaisiin käyttää apuna jalostuskoirien seulonnassa.

Viime vuonna amerikkalaisen Davisin yliopiston tutkijat löysivät erään tutkimuksen yhteydessä geenimutaation, jonka epäiltiin aiheuttavan mäyräkoirilla välilevytyrää. Tälle ns. riskimutaatiolle on myös saatavilla geenitesti. Löydöstä kerrottiin Mäyräkoiramme -lehdessä 4/2017. Tämän löydön johdosta Kööpenhaminan yliopistossa toteutettiin tutkimus, johon osallistui iso joukko tanskalaisia selkäkuvattuja koiria. Tutkimuksen tuloksista julkaistiin tiedote 7.2.2018 Tanskan Mäyräkoiraliiton internetsivuilla.

Tutkimuksessa testattiin amerikkalaisten kehittämällä geenitestillä 77 koiraa, joilla on selkäkuvaustuloksen perusteella korkea riski välilevytyrään (selkäkuvaustulos K6-K15) ja 77 koiraa, joilla on matala riski (selkäkuvaustulos K0-K1). Näiden 154 koiran joukossa oli vain vähän koiria, joilla ei ollut tätä mutaatiota lainkaan. Kaikilla tutkituilla pitkäkarvaisilla mäyräkoirilla oli kaksi kopiota tästä mutaatiosta. Aineiston perusteella kaikkien tutkimukseen osallistuneiden pitkäkarvaisten mäyräkoirien tulisi sairastua välilevytyrään, jos tämä mutaatio olisi sairauden taustalla. Lisäksi testin käyttö jalostuksen apuvälineenä karsisi aivan liian paljon koiria pois jalostuksesta, sillä pitkä- ja lyhytkarvaisissa ei olisi testin mukaan jalostuskelpoisia yksilöitä lainkaan ja karkeakarvaisissa vain vähän. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ns. riskimutaatiolla ei ole selvää yhteyttä välilevyjen rappeutumaan tai välilevytyräriskiin, joten tutkijat eivät suosittele tämän geenitestin käyttöä.