Tällä hetkellä tallennetaan Mäyräkoiraliiton MäykkyNet-tietokantaan tulokset sairauksista:

• PRA CRD=CORD2 silmäsairaus
  • OI osteogenesis imperfecta eli lasiluutauti
  • CDDY eli kondrodystrofiaa aiheuttavat retrogeenit 12-kromosomissa, jotka altistavat myös välilevysairaudelle IVDD

Lähetä tiedot jalostustoimikunnalle osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Mukaan testitulos (esim. kuva laboratoriovastauksesta), koiran nimi ja rekisterinumero sekä tieto siitä, että tulos on julkinen.

TULEVAISUUDESSA SAATAVILLA ALENNUKSET LABOKLIN-laboratoriosta:

• CDDY-testi (kaikki mäyräkoirat) 41 €
  • paketti karkeakarvaisille mäyräkoirille 80 € (sis. CDDY, CRD/cord2-PRA, OI)

Tiedotamme erikseen, kun nämä hinnat ovat käytettävissä. Käytännön ohjeet lähetelomakkeiden ja näytteenoton osalta tulevat myöhemmin.

Mikäli koirastasi on tutkittu aiemmin geenitestejä Laboklinilla, voit tiedustella onko vanha näyte tallessa, sillä sitä voidaan mahdollisesti käyttää uusien testien tekemiseen.

GEENITESTIEN OTTOA KANNATTAA MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN LYKÄTÄ KESÄÄN!

Mäyräkoiraliitto on anonut Suomen Kennelliitolta CDDY-geenitestitulosten tallentamista SKL jalostustietojärjestelmään, ja SKL on hyväksynyt tallennuksen aloituksen. Tallennuksen aloituksen ajankohdasta ei ole vielä tietoa, mutta yritämme kiirehtiä asiaa.

Vasta myöhemmässä vaiheessa voi yrittää anoa muitakin geenitestejä tallennettavaksi, todennäköisesti vasta kun uusi jalostustietojärjestelmä on käytössä.

HUOM! Vanhoja ennen tätä tallennusmahdollisuutta otettujen näytteiden tai ennen sitä tehtyjen geenitestien tuloksia ei saada tallennettua SKL jalostustietojärjestelmään jälkikäteen, ne kannattaa ilmoittaa MäykkyNetiin.

SML pyrkii järjestämään joukkonäytteenottotilaisuuksia esim. erikoisnäyttelyiden yhteydessä, mutta tästä tiedotamme lähempänä, kun sopimus Laboklinin kanssa on tehty ja tallennukseen liittyen aikataulusta on saatu varmuutta.

Myös kasvattaja tai paikalliskerho voi järjestää oman joukkonäytteenoton tai näytteitä voi ottaa muiden ell-käyntien yhteydessä. Virallisesti otettujen näytteiden julkaisu on joka tapauksessa mahdollista MäykkyNetissä.