1.1.2021 lähtien sekä karvanlaaturisteytyksiin että normaalikokoisten ja pienoismäyräkoirien välisiin risteytyksiin pitää olla etukäteen ennen astutusta haettu ja myönnetty poikkeuslupa, jotta pentue voidaan rekisteröidä FI-rekisteriin. Muutoin kasvattaja voi pyytää pentueen rekisteröintiä vain EJ-rekisteriin.

Poikkeuslupaa ei tarvita jatkossakaan samaa karvanlaatua olevien kaniini- ja kääpiömäyräkoirien välisiin yhdistelmiin, sillä pienoismäyräkoiria pidetään samassa karvanlaadussa yhtenä jalostuspopulaationa. Poikkeuslupaa ei ole mahdollista saada pitkä- ja karkeakarvaisen risteyttämiseen eikä yhdistelmään, jossa kaniinikokoinen narttu astutettaisiin normaalikokoisella uroksella. Myös kahden laikullisen (merle-geenin omaavan) yksilön yhdistäminen on kiellettyä.

Koko- ja karvanlaaturisteytykset

Kokoristeytyksissä jälkeläiset rekisteröidään yhdistelmän suuremman vanhemman kokomuunnokseen. Karvanlaaturisteytyksissä syntyneet pennut rekisteröidään ilmiasunsa mukaiseen rotuun (koirarekisteriohje kohta 6.2.3). Jos taas samaa kokomuunnosta ja/tai karvanlaatua oleville vanhemmille syntyy joko kooltaan tai karvanlaadultaan poikkeava pentu (esimerkiksi kahden karkeakarvaisen yhdistelmästä syntyy lyhytkarvainen pentu tai kahden normaalikokoisen vanhemman pentu jää kääpiökokoiseksi), sovelletaan siirtoon toiseen rotumuunnokseen koirarekisteriohjeen kohtaa 5.3, joka koskee myös karvanlaaturisteytyksiä, jos muutos halutaan tehdä koon perusteella.

Muunnosten väliset siirrot (koirarekisteriohje kohta 5.4). Karvanlaadun osalta muutos voidaan tehdä Kennelliiton toimistossa omistajan ilmoituksen mukaan, kun koira on täyttänyt 9 kk. Koko määräytyy rinnanympärysmitan perusteella. Muutos suurempaan kokomuunnokseen voidaan tehdä koiralle, jonka todetaan jo vähintään 9 kk iässä kuuluvan suurempaan kokomuunnokseen kuin mihin se on rekisteröity. Muutos pienempään kokomuunnokseen voidaan tehdä vasta koiran täytettyä 15 kk (JTT 5/13; Rotukohtaiset erityisehdot 2014).

On suositeltavaa huomioda risteytyksiä teetettäessä seuraavat asiat:

• Sukusiitosaste > 0. Geneettinen monimuotoisuus ei lisäänny kummassakaan rodussa, jos yhdistelmän sukusiitosaste ei täytä risteytyksen perusperiaatetta.
  • Jos uroksen jälkeläiskiintiö on omassa rodussaan saavuttanut maksimirajan on kokoristeytyksissä aina se mahdollisuus, että osa jälkeläisistä tullaan koon takia rekisteröimään tulevaisuudessa uroksen rotuun. Tällöin uroksen suositeltu jälkeläiskiintiö ylittyy.

Koska useiden normaalikokoisten ja kääpiöiden linjoista löytyy yhteisiä esivanhempia, tulee geneettiseen monimuotoisuuteen kiinnittää huomioita risteytyksiä suunnitellessa. Sukusiitoksen ja ylikäytettyjen urosten suosiminen tuo mukanaan paljon riskitekijöitä, joten tällaisten yhdistelmien teettäminen ei ole suotavaa risteytyksiä ajatellen.