ayawB-E-Mm

Laikullisten koirien kohdalla on muistettava, että kahden laikullisen yhdistäminen on kiellettyä eikä pentuja rekisteröidä. Koiran periessä merlegeenin eli laikullisuuden molemmilta vanhemmiltaan (MM), sillä on suurentunut riski erilaisiin kuulon kehityshäiriöihin.

Tuntomerkit: Laikullisella punaisella riistanvärisellä koiralla karvat ovat väriltään vyöhykkeisiä kuten punaisella riistanvärisellä koiralla. Sen lisäksi se on merlegeenin vaikutuksesta laikuttunut, joskin laikut näkyvät melko heikosti, koska ne ilmenevät eumelaniinissa ja punaisen riistanvärisen koiran karva on suureksi osaksi feomelaniinia.

Vanhemmat: Laikullisen punaisen riistanvärisen koiran vanhemmista toisen täytyy olla laikullinen punainen tai laikullinen punainen riistanvärinen ja toinen on jokin riistanväreistä (punainen riistanvärinen, ruskea riistanvärinen tai tavallinen riistanvärinen) tai sitten toinen vanhemmista on punainen tai punainen riistanvärinen ja toinen on laikullinen riistanvärinen, laikullinen punainen riistanvärinen tai laikullinen ruskea riistanvärinen.

Jälkeläiset: Ks. laikullinen punainen, punainen riistanvärinen ja laikullinen riistanvärinen.