Selkäkuvatut mäyräkoirat

Mäyräkoiraliiton syysliittokokous 21.2.2015 päätti, että kaikki ennen 1.6.2013 kuvattujen koirien selkäkuvaustulokset palautetaan Suomen Mäyräkoiraliitto SML - Finska Taxklubben FTK ry:n internetsivuille pyytämättä omistajien suostumusta.

Kuvaustulosten julkaisun edellytyksenä on vuodesta 2000 lähtien ollut allekirjoitettu selkälausuntolomake, jossa tuloksen käyttöoikeus luovutetaan Suomen Mäyräkoiraliitolle. Liitto on käyttänyt oikeuttaan julkaisemalla tulokset Mäyräkoiramme -lehdessä, vuosikirjoissa ja internetsivuilla.

Laki sananvapauden käytöstä joukkoviestimistä ei erottele eri julkaisumuotoja, eikä tiedon käyttöoikeuden luovutuksessa ole eritelty tai rajoitettu sitä, miten tietoja hyödynnetään tai julkaistaan. Sähköisen viestinnän tietosuojalaki puolestaan toteaa yksiselitteisesti, että viesti ei ole luottamuksellinen, jos se on saatettu yleisesti vastaanotettavaksi. Kun tulokset ovat olleet SML:n eri välineissä julkisia jo 13 vuotta, niitä ei voi enää pitää luottamuksellisina ja uusia julkaisulupia vaativina.

Mikäli edellä mainitusta huolimatta koiran omistaja haluaa koiransa tuloksen poistettavan nettisivuilta voi asiasta laittaa pyynnön jalostustoimikunnalle osoitteella jalostustoimikunta@mayrakoiraliitto.fi.

Samassa listassa esitetään jatkossa myös 1.6.2013 jälkeen selkäkuvattujen mäyräkoirien tulokset. Tulosten päiväyksissä on siis eroavaisuuksia. Ennen 1.6.2013 kuvatuista ilmoitetaan kuvauspäivä ja sen jälkeen tuloksissa ilmoitetaan lausunnonantopäivä.

Selkäkuvattujen mäyräkoirien listaa päivitetään kerran viikossa.

Lyhytkarvaiset

Karkeakarvaiset

Pitkäkarvaiset

Myös Norjassa ja Tanskassa selkäkuvataan koiria
Norjan listan löydät tästä linkistä: http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/avlsraadet/rygg_rase_01_14.pdf Tanskan lista löytyy tämän sivun http://dgk.dk/av/rygfotografering alalaidan vihreästä linkistä rygfotograferede hunde pr. 31.12.2013.