Warning: stristr(): Empty needle in /home/mayrakoiraliitto/public_html/libraries/src/Document/HtmlDocument.php on line 315
Suomen Mäyräkoiraliitto SML ry - Joukkonäytteenottotilaisuus ja Match show

Tapahtumakalenteri

Vuosinäkymä
Vuoden mukaan
Kuukausinäkymä
Kuukauden mukaan
Weekly View
Viikon mukaan
Daily View
Tänään
Etsi
Lataa iCal-tiedostona
Joukkonäytteenottotilaisuus ja Match show
lauantaina, 11. päivänä syyskuuta 2021, 10.00 - 16.00
Osumat : 1085

Joukkonäytteenottotilaisuus

Kymenlaakson Mäyräkoirat ry yhteistyössä Suomen Mäyräkoiraliiton SML ry:n jalostustoimikunnan kanssa järjestävät 11.9.2021 joukkonäytteenottotilaisuuden, jossa otetaan verinäytteitä koiran geenejä tutkivan professori Hannes Lohen johtaman tutkimusryhmän käyttöön. Näytteitä otetaan kaikista mäyräkoirista, joista ei ole aiemmin toimitettu näytettä tutkimusryhmän käyttöön.

Näytteitä tutkimukseen tarvitaan kaikista mäyräkoiraroduista riippumatta koiran suvusta tai terveyshistoriasta. Mitä enemmän saadaan näytteitä, sitä todennäköisempää on, että tutkijat löytävät mäyräkoirien sairausgeenejä ja pystytään kehittämään geenitestejä niiden kantajuuden testaamista varten. Tällaisia kaikissa populaatioissa esiintyvä ongelmia, joille ei ole vielä geenitestiä, ovat esimerkiksi epilepsia sekä takaraajojen kasvuhäiriö pes varus.

Näytteen antaminen ei maksa koiran omistajalle mitään ja näytteet toimitetaan kootusti lähetetiedot salattuina tutkimusryhmälle. Näytteenoton yhteydessä koirasta luetaan siru. Näytteen mukaan liitetään lähete, joka on mahdollista täyttää sähköisesti etukäteen ja tulostaa mukaan, tai täyttää paperilla paikan päällä. Lomake löytyy täältä. Jos lähetettä täydennetään myöhemmin, lomakkeeseen pyydetään laittamaan siitä merkintä *. Näytteenottoon menee muutama minuutti per koira.

Match show mäyräkoirille
Tapahtuman yhteydessä järjestämme myös match show'n. Match show on hyvä tilaisuus harjoitella oikeita näyttelyitä varten ja se on tarkoitettu VAIN mäyräkoirille. Verinäytteen geenitutkimusta varten voi antaa joko ennen kehään menoa tai vasta kehässäkäynnin jälkeen. Mätsäriin voi myös osallistua antamatta näytettä, näytteenotto ei ole osallistumisen edellytys.

Osallistumismaksu mätsäriin on 5€/koira.

Tapahtumissa huomioidaan yleiset koronarajoitukset ja -suositukset. Tapahtumaan osallistuvien koirien tarvitsee olla rokotettuja Kennelliiton rokotussääntöjen mukaisesti.

Paikka Tavastilan koulu, Tavastilantie 227, 49300 Tavastila