Karkeakarvaisia mäyräkoiriaMäyräkoiria on olemassa yhteensä yhdeksän eri rotua: kolme karvanlaatua, joista jokaisesta kolme kokoa. Kaikkien muunnosten sukujuuret ovat samat. Mäyräkoirat voidaan varmuudella jäljittää 1500-luvulle, jolloin Jacques du Fouilloux eritteli teoksessaan La Veneri kaksi mäyräkoiratyyppiä. Rotumääritelmä luotiin ja hyväksyttiin 1879 Saksassa; Suomen Kennelklubin rotukirjaan ne merkittiin 1890-luvulla.

Mäyräkoiran kokoa mitataan Suomessa rinnanympäryksen mukaan. Normaalikokoisen mäyräkoiran rinnanympärys on yli 35cm, kääpiömäyräkoiran 30-35cm ja kaniinimäyräkoiran alle 30cm. Normaalikokoisen mäyräkoiran ei tulisi painaa yli 9 kiloa. Karkeakarvainen turkki muodostuu karkeasta peitinkarvasta ja lyhyemmästä pohjavillasta. Lyhytkarvainen turkki on tiheä ja kiiltävä, pitkäkarvainen taas pitkä, kiiltävä ja silkkinen. Värityksiä ovat riistanvärinen, laikullinen, punainen tai ruskea keltaisin merkein.

Lyhytkarvaisia mäyräkoiriaMäyräkoiran luonne vaihtelee hieman rodusta riippuen. Kaikkien mäyräkoirien tulisi olla rauhallisia, reippaita ja itsevarmoja. Mäyräkoirien yksilölliset erot luonteessa voivat olla suuria, jääräpäisyyttäkin löytyy! Mäyräkoiran käytöstä ohjaa aina riistavietti, mistä syystä niitä ei kannata pitää irti ilman valvontaa.

Vahtikoirana mäykky toimii ilmoittavana koirana melko hanakastikin, mutta ei yleensä puolusta aluetta.
Mäyräkoira on monipuolinen metsästys- ja harrastuskoira.

SML:n pentuvälitys palvelee sinua pennun löytämiseen ja ostamiseen liittyvissä asioissa.Pitkäkarvaisia mäyräkoiria

Lisätietoa mäyräkoirista löydät sivuston ylälaidassa olevien Harrastukset, Terveys ja Jalostus valikoiden takaa.

Lähteet:

Apua, minulla on mäyräkoira-kansio, Suomen Mäyräkoiraliiton julkaisu