25.2.2018

1. Tarkoitus

Kokeen tarkoitus on edistää noutavien mäyräkoirien koulutusta, lisätä ja laajentaa rotukohtaisesti harrastajien määrää sekä tehdä tunnetuksi mäyräkoirien käyttöä vesilinnun metsästyksessä.

2. Kokeen järjestäminen

Mäyräkoirien vesiriistamestaruuskokeessa noudatetaan SKL-FKK:n vahvistamia Terrierien ja mäyräkoirien vesiriistakokeen sääntöjä.

Mäyräkoirien rotumestaruudesta kilpaillaan yksipäiväisessä yksiluokkaisessa kokeessa, joka järjestetään vuosittain viimeistään kahta (2) viikkoa ennen valtakunnallista koetta.

Rotumestaruuden saavuttaa korkeimpaan palkintosijaan oikeuttavan suurimman pistemäärän saanut koira. Tasatuloksessa mestaruuden voittaa koira, joka saa korkeimmat pisteet eri osa-alueista seuraavassa järjestyksessä: haku, nouto, jäljestäminen. Pisteiden ollessa edelleen tasan, kokeen ylituomari ratkaisee voittajan.

Kokeen järjestämisestä vastaavat Suomen Mäyräkoiraliitto jonkun siihen kuuluvan yhdistyksen kanssa.

3. Arvosteleminen

Järjestävä yhdistys nimeää kokeen ylituomarin, jonka Suomen Mäyräkoiraliiton veritoimikunta hyväksyy.

4. Osallistumisoikeus

Kokeeseen osallistuvan koiranohjaajan tulee olla Suomen Mäyräkoiraliiton jäsen.

Kokeeseen kutsutaan edellisen vuoden mestari. Lisäksi kokeeseen voivat ilmoittautua koirat, jotka ovat kilpailuvuotena tai edellisenä vuotena saavuttaneet vähintään yhden VERI1-tuloksen. Kokeen enimmäiskoiramäärä on kahdeksan (8) koiraa.

Saavutetut pisteet ratkaisevat osallistumisjärjestyksen.. Tasavertaisessa tilanteessa kokeeseen osallistuminen päätetään arpomalla.

5. Kokeeseen ilmoittautuminen

Kokeeseen ilmoittaudutaan kirjallisesti Suomen Kennelliiton ohjeiden mukaisesti.

6. Kokeen talous

Kokeen taloudesta on vastuussa Suomen Mäyräkoiraliitto sekä järjestävä yhdistys.

7. Muutokset

Muutokset tähän ohjeeseen valmistelee Suomen Mäyräkoiraliiton veritoimikunta.