Selkäkuvaukset siirtyivät Kennelliiton hallintaan 1.6.2013.

Kennelliiton Ohje selän muutosten röntgenkuvauksesta ja luokituksesta tuli voimaan 1. kesäkuuta 2013. Sen mukaisesti vähintään kaksivuotiaasta koirasta otetut röntgenkuvat lausutaan Kennelliitossa aivan kuten esimerkiksi lonkka- ja kyynärnivellausunnotkin ja tulokset julkistetaan KoiraNetissä.

Kalkkeutumien lisäksi koira saa lausunnon spondyloosista, nikamien epämuotoisuudesta sekä välimuotoisesta lanneristinikamasta. Kahden ensimmäisen ominaisuuden lausumisen alaikäraja on 24 kuukautta, ja kahden jälkimmäisen (jotka ovat synnynnäisiä ominaisuuksia) 12 kk. Kalkkeutumien määrä arvostellaan neliportaisella asteikolla

IDD0 puhdas (Ei muutoksia)

IDD1 lievä (1–2 osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

IDD2 keskivaikea (3–4 osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

IDD3 vaikea (5 tai enemmän osittain tai kokonaan kalkkeutunutta välilevyä)

Tarkempaa tietoa lausuntomenettelystä ja käytetyistä arvosteluasteikoista löytyy Kennelliiton selkäohjeesta.
Koska kalkkeutumien määrässä on kyse sairastumisriskistä eikä itse sairaudesta, ei huonoinkaan tulos estä rekisteröimästä koiran jälkeläisiä. Sen sijaan se ennustaa, että koira saa välilevytyrän oireita 63 % todennäköisyydellä jossain vaiheessa elämäänsä. Koirat, joilla on röntgenkuvauksessa todettu 0 kalkkeumaa, saavat selköoireita 8 % todennäköisyydellä.
LTV-muutosten yleisyydestä eri roduissa ei juurikaan ole vielä tietoa. Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta suosittelee jättämään oireilevat koirat pois jalostuksesta. Kaikkia oireettomia koiria voi käyttää, mutta LTV1–LTV4 -tuloksen saaneet koirat suositellaan yhdistämään vain LTV0-koirien kanssa. Tällaisten yhdistelmien jälkeläisiä suositellaan kuvattavaksi, jotta LTV-muutosten periytymisestä ja merkityksestä saadaan lisää tietoa.

Kuvauksen yhteydessä käytetään Kennelliiton röntgenlausuntolomaketta. Tarvittavien kuvien määrä on noussut kuuteen, ja yksityiskohtaiset kuvausohjeet on määritelty Kennelliiton selkäohjeessa. Kennelliiton jäsenet voivat tilata tutkimuslähetteen etukäteen OmaKoira-palvelussa, jossa maksettuna se on edullisempi kuin vasta eläinlääkäriasemalla tehtynä.

Kuvat lähetetään Kennelliittoon kuvaavan eläinlääkärin toimesta, jossa ne lausuu kerran viikossa Kennelliiton hallituksen nimeämä eläinlääkäri, tällä hetkellä ELT Anu Lappalainen. Lausunto kirjataan Kennelliiton jalostustietojärjestelmään, jossa se näkyy kun lausuntopalkkio on maksettu (joko laskulla tai etukäteen OmaKoira-palvelussa). Lisäksi lausunto postitetaan omistajalle sähköisenä tai perinteisenä kirjeenä.

Selkäkuvaustuki

Mäyräkoiraliitto haluaa edistää rodun yleisimmän sairauden vähentämistä populaatiossa ja maksaa selkäkuvaustukea. Kuvaustukea maksetaan Mäyräkoiraliiton jäsenten koirille 40 euroa/koira. Tästä summasta vähennetään ennakonpidätys.

Hakemusten tulee sisältää seuraavat tiedot ja liitteet:
- Hakijan etu- ja sukunimi
- Tilinumero IBAN-muodossa
- Kennelliiton antama lausunto (liitteenä)
- Hakijan verokortti (liitteenä) TAI hakijan henkilötunnus (PPKKVVXNNNT), mikäli hakija ei toimita verokorttia

Puutteellisia hakemuksia ei käsitellä!
Mikäli hakija ei toimita verokorttia, mutta toimittaa henkilötunnuksen, toimitetaan ennakonpidätys 60 % mukaisesti.
Selkäkuvaustuet maksetaan kerran kolmessa kuukaudessa (maalis-, kesä-, syys- ja joulukuun lopussa tai viimeistään maksukuukauden jälkeisen kuukauden ensimmäisellä viikolla).

Kysymykset lausunnon sisällöstä ja sen tulkinnasta tulee lähettää osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Selkäkuvatut mäyräkoirat

Mäyräkoiraliiton syysliittokokous 21.2.2015 päätti, että kaikki ennen 1.6.2013 kuvattujen koirien selkäkuvaustulokset palautetaan Suomen Mäyräkoiraliitto SML - Finska Taxklubben FTK ry:n internetsivuille pyytämättä omistajien suostumusta. Kuvaustulosten julkaisun edellytyksenä on vuodesta 2000 lähtien ollut allekirjoitettu selkälausuntolomake, jossa tuloksen käyttöoikeus luovutetaan Suomen Mäyräkoiraliitolle. Liitto on käyttänyt oikeuttaan julkaisemalla tulokset Mäyräkoiramme -lehdessä, vuosikirjoissa ja internetsivuilla.

Laki sananvapauden käytöstä joukkoviestimistä ei erottele eri julkaisumuotoja, eikä tiedon käyttöoikeuden luovutuksessa ole eritelty tai rajoitettu sitä, miten tietoja hyödynnetään tai julkaistaan. Sähköisen viestinnän tietosuojalaki puolestaan toteaa yksiselitteisesti, että viesti ei ole luottamuksellinen, jos se on saatettu yleisesti vastaanotettavaksi. Kun tulokset ovat olleet SML:n eri välineissä julkisia jo 13 vuotta, niitä ei voi enää pitää luottamuksellisina ja uusia julkaisulupia vaativina. Mikäli koiran omistaja edellä mainitusta huolimatta haluaa koiransa tuloksen poistettavan nettisivuilta voi asiasta laittaa pyynnön jalostustoimikunnalle osoitteella Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Oheisissa listoissa on lueteltu roduittain kaikki selkäkuvatut mäyräkoirat. Siellä on siis sekaisin vanhan (ennen 1.6.2013 kuvatut) ja uuden (1.6.2013 jälkeen kuvatut) lausuntomenettelyn mukaan kuvatut koirat. Kalkkeutumien määrän lisäksi on mahdollisesti tehty muitakin löydöksiä ja myös nämä tiedot ovat mukana. Uuden lausuntomenettelyn mukaan kuvatuilla koirilla tämä tarkoittaa sitä, että niillä on lausunto myös spondyloosista, nikamien epämuotoisuudesta ja välimuotoisesta lanne-ristinikamasta. Kalkkeutumien määrää tarkasteltaessa tulee ottaa huomioon, että alle 2 -vuotiaille voi tulla vielä uusia kalkkeutumia ja vanhemmilta koirilta niitä on voinut kadota. Optimaalisin kuvausikä on koiran juuri täytettyä kaksi vuotta, mutta suositus on että koira on kuvaushetkellä 2 - 3,5-vuotias (24-42 kk). Listoissa nämä suositellussa iässä kuvatut koirat ovat vaaleankeltaisella pohjalla.

Listat on nyt muodostettu Mäyräkoiraliiton omaan tietokantaan Mäykkynettiin. Siellä niitä voi suodattaa paitsi rodun myös IDD-asteen, selän spondyloosin (SP), nikamien epämuotoisuuden (VA) ja välimuotoisen lanne-ristinikaman (LTV) mukaan. Listausjärjestyksen voi vaihtaa aakkosjärjestyksestä lausuntopäiväksi (uusimmat näkyvät ensin). Mukana on kaikki selkäkuvaustiedot, jotka Mäyräkoiraliitolla on, myös epäviralliset. Siksi listoilla näkyy tietoja, joita ei ole nähtävillä KoiraNetissä.

Selkäkuvattujen mäyräkoirien listaa päivitetään noin kerran kuukaudessa. Tiedustelut sähköpostitse Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Lyhytkarvaiset

Karkeakarvaiset

Pitkäkarvaiset