SM-MEJÄ 2016Itä-Suomen Mäyräkoirat ry ja Suomen Mäyräkoiraliitto ry järjestävät metsästyskoirien jäljestyskokeen, suomenmestaruuskilpailun SM-MEJÄ 2016 –tapahtuman 17.-18.9.2016. Mäyräkoirat järjestävät tämän kokeen joka kolmas vuosi. Kokeen keskuspaikka on Pohjois-Savon Ajokoirayhdistyksen omistama Punttisilimä, Siilinjärvellä. Koe on järjestetty viimeksi tällä alueella yli kaksikymmentä vuotta sitten.

Koe on avoin kaikille koiraroduille ja siinä kilpailevat kunkin kennelpiirin piirinmestaruuskokeiden voittajat. Lauantaina luvassa on karsintakoe, jonne on ilmoittautunut kaikkien kennelpiirien piirinmestarit, 19 koirakkoa. Kuusi parasta koiraa pääsee sunnuntain finaaliin. Sunnuntaina kokeessa on mukana myös edellisen vuoden SM-MEJÄ:n voittaja JM-15 Jenzkun Hemuli. Näiden seitsemän koiran joukosta löytyy tämän vuoden jäljestysmestari, jonka nimen eteen liitetään JM-16 –titteli.

Koe järjestetään talkoolaisten voimin. Suuri joukko MEJÄ-kärpäsen puraisemia lajin harrastajia ja tuomareita yli roturajojen vaeltaa tänne Savoon. Monet lähialueen metsästysseurat ovat lähteneet mukaan antamalla luvan tehdä jälkiä metsästysalueilleen. Jäljestettävät verijäljet tehdään metsiin vapaaehtoisten voimin. Tämä on meidän kaikkien yhteinen voimanponnistus, joka päättää mejä-kauden 2016. SM-MEJÄ 2016 –viikonloppuna on luvassa maan parhaiden jäljestäjien koesuorituksia, jännitystä ja mejä-harrastajien yhdessäoloa juhlaillallisineen.

tervetulloo mukkaan!    www.smmeja2016.fi