Tuleva koekausi tuo mukanaan uudistuksia mäyräkoirien ajokokeisiin. Koronaviruksen viivästyttämän paikanninlaitteen käyttämisen sallimisen lisäksi muutoksia on tullut MÄAJ-SM järjestämisohjeisiin, sekä SM-kokeen lohkovalintakokeen järjestämiseen. Muutoksia tai lisäohjeita tulee myös koko kauden kokeen järjestämiseen, koepöytäkirjojen toimittamiseen, sekä tähtiajurisääntöihin.

Jo pitkään odotettu uudistus paikanninlaitteen käytön sallimiseksi MÄAJ-kokeessa on vihdoin harpannut eteenpäin ja vuonna 2019 liittokokouksessa läpi mennyt jäsenaloite koirapaikantimen sallimiseksi saadaan vihdoin käyttöön. Koirapaikantimen, eli tuttavallisemmin koiratutkan, käyttäminen tulee kuitenkin tapahtua määriteltyjen rajojen puitteissa ja tarkoitus olisi, ettei koirapaikantimeen turvauduta yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Koiratutkan käyttämisellä on tarkoitus estää ns. tuomarihukkien syntyminen tilanteessa, jossa tuomarin on mahdoton pysyä ajon perässä. Koirapaikantimen, eli tutkan ei kuitenkaan ole tarkoitus toimia välineenä, jota seurataan autossa tasaisin väliajoin kuuntelemalla ääninäyte soittamalla tai äänileike tilaamalla. Tarkempi tulkintaohje löytyy Suomen mäyräkoiraliiton sivuilta.

Järjestämisohjeet SM-kokeen lohkonvalinnan, sekä itse SM-kokeen osalta muuttuvat myös hieman. Jäsenaloite jääviyssääntöjen selkeyttämiseksi toi molempiin kokeisiin muutoksen, jolla mm. kasvattajan hieman kiistelty rooli toimia palkintotuomarina evättiin. Kyseinen muutos tehtiin ainoastaan näihin arvokokeisiin, joten muissa kokeissa toimitaan edelleen pelkästään Kennelliiton yleisen jääviyssäännön mukaan. Lohkokokeen järjestämisohjeeseen lisättiin teksti: ” SM-ajokokeen lohkovalintakokeessa ei saa toimia tuomarina kokeeseen osallistuvan koiran kasvattaja, omistaja, haltija tai omistajan/haltijan perheenjäsen.”

Koepöytäkirjojen toimittamiseen tulleet muutokset koskevat lähinnä koetoimitsijoita, sekä ylituomareita. Jatkossa koirakohtaisia-, sekä koepöytäkirjoja ei toimiteta enää Showlinkille, vaan molemmista toimitetaan, joko sähköiset, tai paperiset kopiot rotujärjestön tarkastajalle. Tämä ei kuitenkaan tuo muutoksia koetoimitsijan velvollisuuksiin pöytäkirjojen määräaikaisen arkistoinnin osalta.

Ylituomarien neuvottelupäivillä käytiin läpi MÄAJ-säännöt ja aiemmin perimätietona kulkeneet tulkintaohjeet kirjattiin nyt ensimmäistä kertaa sähköiseen muotoon. Varsinaisia muutoksia sääntöjen tulkitsemiseen ei toki tullut, mutta jokaisen on syytä käydä kertaamassa ja kirjaamassa erinäiset tulkintaohjeet sääntökirjaansa.

Koko koekauden kestävän kokeen osalta Kennelliiton ohje tulee pysymään samana, mutta rotujärjestö on antanut tarkemmat ohjeet koko kauden kokeen järjestämisestä. Ohje pitää sisällään tarkentavia ohjeita ja neuvoja, jolla koko kauden koe voidaan viedä sujuvasti läpi.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä SML:n hallitus hyväksyi marraskuussa 2020 muutoksia liiton myöntämän tähtiajuripalkinnon sääntöihin. Muutoksia tuli sääntöön siltä osin, että jatkossa yhden tuloksista tulee olla KP:n arvoinen, sekä kaikissa hyväksytyissä tuloksissa tulee olla näköhavainto ajoeläimestä.

Tässä artikkelissa käytiin lyhyesti läpi tulevia muutoksia ja ohjeita, mutta kaikki tarkemmat ohjeet on syytä käydä tarkistamassa Suomen mäyräkoiraliiton nettisivuilta. Ohjeet löytyvät seuraamalla polkua: Harrastukset - Ajo