Hallitus käsitteli 18.5.2016 kokouksessaan Suomen Kennelliiton sopimusuudistukseen liittyvää asiaa. Aikaisemmin hallitus oli päättänyt antaa valtakirjan Suomen Koirakasvattajat (SuKoKa) ry:lle saatuaan varmistuksen SuKoKan lopullisesta kannasta koskien sopimusten sisältöä ja vaateita. Viimeisimmän SuKoKan tiedotteen (29.4.2016) mukaan Sukokan sopimustyöryhmä on kirjannut muutosehdotuksia seuraaviin sopimuksiin:

– sopimus koiran kaupasta
– sijoitussopimus (molemmat sukupuolet)
– uutena sopimuspohjana hahmoteltiin yhteistyösopimusta, joka mm. mahdollistaisi sen, että kasvattaja voi myydä koiran pidättäen itsellään jalostusoikeuden yhteen tai useampaan pentueeseen.

Lisäksi SuKoKan työryhmä on pitänyt muutosehdotusten yhteisenä ohjenuorana ehtojen yksinkertaistamista ja yleisluonteisuutta. Sopimusehdoissa, säännöissä ja niiden tulkinnoissa ei voida ottaa huomioon kaikkia tilanteita. Tarkoitus on saada uudet sopimukset mahtumaan yhdelle A4-sivulle.

Mäyräkoiraliiton hallitukselle on tärkeää, että sopimusten sisällössä ja niitä koskevissa neuvotteluissa otetaan huomioon molemmat osapuolet, niin kasvattajat kuin koirien ostajatkin.

Hallitus päätti asiasta keskusteltuaan antaa valtakirjan sopimusasian eteenpäin viemiseksi SuKoKa ry:lle, mutta on painottanut valtakirjan antamisen yhteydessä sopimusten tasapuolisuutta, jossa todellakin huomioidaan niin kasvattajat kuin ostajatkin. Hallitus toivoo lisäksi SuKoKa ry.ltä tarkempaa tiedostusta siitä millaisia kirjatut muutosehdotukset ovat.