Mäyräkoiraliiton hallitus on päättänyt muuttaa risteytyspoikkeusluvan ehtoja selkäterveyden edistämistä tukevaan suuntaan. Vuoden 2024 ajan poikkeusluvan ehtoihin kuuluu selkäkuvausvaatimus ainakin toiselle vanhemmalle, lisäksi yhdistelmän osalta on vaatimuksia selkäkuvaustuloksen suhteen.

Kuvaamaton koira tai tuloksen IDD3 tai IDD2 saanut koira voidaan yhdistää vain tuloksella IDD0 tai IDD1 kuvattuun tai yli 5-vuotiaaseen koiraan, jolla on virallinen geenitestitulos N/CDDY tai N/N.

Jotta muutokset eivät olisi vain tiukennuksia, samaan aikaan helpotetaan useita vaatimuksia. Käyttötulosvaatimus poistuu käytöstä vuoden 2024 ajaksi, poikkeusluvan risteytykseen voi siis saada, vaikka kummallakaan vanhemmalla ei ole koetulosta. Lupaehdoissa säilyy vaatimus näyttelytuloksesta mutta vaadittu tulos helpottuu sillä, molemmilla vanhemmilla pitää olla näyttelystä vähintään H vähintään 15 kk iässä. Lisäksi helpotetaan sukusiitosprosenttia koskevaa vaatimusta, siten, että yhdistelmän sukusiitosaste saa olla viidellä sukupolvella laskettuna korkeintaan 3,125 %. Yhden kerran kasvattajaa kohden voi kuitenkin poiketa sukusiitosprosenttiehdosta, tällöinkin yhdistelmän sukusiitosaste viidellä sukupolvella on oltava alle 6,25 %.

Poikkeuslupa tarvitaan yhdistelmiin, joissa yhdistetään eri karvanlaatua (pitkä- ja lyhytkarvainen tai lyhyt- ja karkeakarvainen) tai kokomuunnosta (normaalikokoinen ja kääpiö- tai kaniinimäyräkoira) olevat koirat. Samaa karvanlaatua olevat kääpiö- ja kaniinimäyräkoiran yhdistelmät eivät ole risteytyksiä eikä niihin tarvitse poikkeuslupaa. Kaikki rotumuunnosten välisten risteytysten vaatiman poikkeusluvan ehdot: https://www.mayrakoiraliitto.fi/index.php/jalostus/jalostus-jalostustoimikunta/poikkeusluvat