Mäyräkoirille rekisteröitäviin väreihin tulee muutoksia 5.3.18. Osa aiemmin käytössä olleista nimistä muuttuu ja lisäksi tulee uusia rekisteröitäviä värejä.

Muutosten taustalla on halu yhtenäistää värinimiä siten, että kaikkien laikullisten värien tapauksissa laikullisuus esitetään värinimessä ensimmäisenä. Ruskeasta riistanvärisestä kirsun ruskeus ilmenee ilman eri mainintaakin, minkä vuoksi kirsun väriä ei tarvitse erikseen ilmoittaa värin nimessä. Brindle on vieraskielinen termi ja sen korvaava termi juovikas on rotumääritelmän suomennoksessa tunnettu, linjassa muiden värinimien suomenkielisyyden kanssa ja yhtenäinen juovikkuuteen liittyvien uusien värinimien musta juovikkain merkein ja ruskea juovikkain merkein kanssa.

Uusien värinimien taustalla on pyrkimys mahdollistaa mäyräkoiran värin rekisteröinti mahdollisimman oikein, mikä ei nykyisillä värinimillä ole mahdollista. Tätä toivoo myös Kennelliitto. Musta juovikkain merkein ja ruskea juovikkain merkein eivät ole FCI-rotumääritelmän hyväksymiä värejä, mikä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että juovikkaita merkkivärisiä koiria syntyy. Lisäksi laikullisen punakeltaisen rekisteröinti tulee mahdolliseksi toimittamalla Kennelliittoon tulos laikullisuuden varmistavasta geenitestin tuloksesta. Mahdollistamalla laikullisen punakeltaisen rekisteröinti genotyypin mukaisesti kahden laikullisen yhdistämisen riski pienenee.

Nykyiset rekisteröitävät värit:

• punainen
  • punainen tummin peitinkarvoin
  • musta punaisin merkein
  • ruskea keltaisin merkein
  • riistanvärinen
  • punainen riistanvärinen
  • ruskea riistanvärinen, ruskea kirsu MUUTOS -> ruskea riistanvärinen
  • laikullinen riistanvärinen
  • musta laikullinen MUUTOS -> laikullinen musta punaisin merkein
  • ruskea laikullinen MUUTOS -> laikullinen ruskea keltaisin merkein
  • punainen laikullinen MUUTOS -> laikullinen punainen