Suomen Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan, JTT:n, päätös 10.9.2013 (8/2013):

"Selkätutkimustulosten vaikutus pentueen rekisteröintiin

Toimikunnan tarkoitus on kerätä tietoa IDD-vakavuusasteista ja siitä miten muutokset altistavat mäyräkoirahalvaukselle. Myös muista ohjeen mukaisista selkämuutoksista kerätään tietoa.

Toimikunta toteaa, että selkämuutoksista vain SP4 vaikuttaa koiran jälkeläisten rekisteröintiin."

Mäyräkoirien selkäkuvaaminen on siis seulontatutkimus, joka liittää kuhunkin koiraan tiedon sen IDD-asteesta - puhdas (K0), lievä ( K1-K2), keskivaikea (K3-K4) ja vaikea ( K5- ) - niin kuin tähänkin asti, ja lisäksi uusina arvion nikamien epämuotoisuudesta, selän spondyloosista ja välimuotoisesta lanne-ristinikamasta.

Näistä JTT:n päätöksen mukaan vain vakavin aste selän spondyloosista eli nikamien välisestä silloittumisesta, SP4, on este koiran jalostuskäytölle. Aiemmin kuvatuilla mäyräkoirilla on yli tuhannesta kuvatusta vain alle kymmenellä todettu spondyloosia, ja silloinkin vain lievimpiä asteita.

Jotta koira voi saada selkäkuvauslausunnon, tarvitaan Kennelliiton ohjeen mukaan 5 röntgenkuvaa kyljellään oikein kohdistuksin, ja yksi kuva selällään. Koiran tulee olla vähintään kaksivuotias. Kuvaustuloksen antama riskiennuste on luotettavimmillaan, kun koira kuvataan 2-3-vuotiaana.

Kun koira on kuvattu, ja kuvat lähetetty Kennelliittoon röntgenlausuntolähetteellä, ja omistaja (SML:n jäsen) on lunastanut Kennelliitosta selkälausunnon, Mäyräkoiraliitto maksaa omistajalle kuvaustukea 50 e. Tuen saa toimittamalla Mäyräkoiraliiton jalostustoimikunnan sihteerille tiedon kuvaustuloksesta, tilinumeronsa ja yhteystietonsa, mielellään esim. s-postiosoitteen. Myös useat mäyräkoirakerhot tukevat jäsentensä koirien selkäkuvauksia.

Lisätietoja selkäkuvauksista löydät Terveys osiosta > Selkäkuvaus otsikon alta